Bert-in-Kenia.reismee.nl

Update 7-3-2015

Donderdag heb ik de laatste school bezocht samen met Reinouw.

Op de school waren op dat moment examens (toetsen), dus kwam het moment niet zo goed uit. Toch hebben de twee leerkrachten tijd gemaakt om een les te presenteren. Leuke lessen, waarbij de interactieve manier van lesgeven redelijk werd toegepast. Er werd gewerkt in verschillende groepen en gebruik gemaakt van kaartjes en stroken met zinnen. De leerkrachten waren erg tevreden en wij hebben ze ook een groot compliment gemaakt. Met de suggesties die wij gaven zouden zij de volgende keer aan de slag gaan. Zij waren echt blij met het bezoek.

Ook kon de staffmeeting nog gehouden worden. Erg leuk was het om verschillende energizers en werkvormen terug te zien om hun verhaal te ondersteunen. Bij deze activiteiten waren de leerkrachten goed betrokken en hadden weer veel lol. Ook het stuk theorie werd prima verwoord. We konden dus weer tevreden naar het hotel terug.

Omdat we om 13.30 uur terug waren, konden we nog even aan het verslag werken en daarna nog even aan het zwembad in het zonnetje.

Om 18.00 uur was weer de meeting. We moesten onze ervaringen op een grote flap zetten en met onze collega’s in groepjes delen. Het was erg leuk om al de indrukken op diverse manieren te horen.

Na het diner nog even samen een borreltje gedronken en niet al te laat naar bed, want ’s morgens moesten we bijtijds aan het ontbijt zitten.

Om 5.00 uur vertrokken we met 6 busjes naar het safaripark. We zouden de pont nemen, maar er was maar 1 pont i.p.v. 3. Duizenden mensen wilden ook de pont nemen, dus dit werd wachten. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een andere, maar langere route. Natuurlijk weer een en al gehobbel en langs een gevaarlijke “snelweg”. Uiteindelijk kwamen we om 11.00 uur aan bij het park

Dit was weer een fantastische ervaring. Een prachtig natuur, mooi weer een volop dieren te zien. Staand in onze bus (met open dak) konden we alles mooi zien. Olifanten op nog geen 10 meter afstand, buffels, blauwe reigers, zebra’s, leeuwen, impala’s, giraffen en struisvogels. Te mooi om waar te zijn om deze dieren in het wild te zien. Het safaripark was het grootste park van Kenia.

Halverwege de rit stopten we bij een restaurant boven op een berg om te lunchen. Heerlijk gegeten. We konden de hele omgeving overzien en zagen de zebra’s en olifanten, buffels onder ons zien grazen en drinken. Geweldig om te zien. Na de lunch hebben we de draad weer opgepakt en kwamen fantastische giraffen tegen. Om 17.00 uur waren wij weer bij de uitgang. En na een rit van 3 uur waren we terug in het hotel. Helemaal versleten. Om 11.00 uur lag ik uitgeteld in bed na een heerlijke dag.

Zaterdag was celebrationday. Alle leerkrachten die bij de workshops aanwezig waren kwamen bij elkaar bij een centrum waar grote tenten waren opgesteld.

Iedere groep had een optreden, waarbij de begeleiders bij betrokken werden. Een prachtig feest. Onze groep was niet helemaal compleet , omdat in Kinango verkiezingen waren. Maar toch onze zang en dans uitgevoerd. Dat was erg leuk.

Er trad ook een groep muzikanten, dansers en acrobaten op uit Nairobi. Er mooi om te zien. Alle mensen van Teachers4Teachers hebben een leuk lied gezongen en iedereen uitgenodigd om mee te dansen en te zingen. Dat was een mooi moment. Om 14.00 was een lekker lunch. Plotseling stonden degenen die niet aanwezig waren voor onze neus. Geweldig om te zien. Ze waren zo blij om ons toch nog even te ontmoeten. We kregen prachtige doeken om ons te bedanken. Samen natuurlijk op de foto!

Op de terugweg hebben wij een tuktuk genomen naar het hotel. Erg leuk hoor.

Vanavond hebben we nog een korte evaluatie en afspraken maken voor de terugtocht. Zo meteen nog even een duik en gaan we met een paar nog even naar wat winkeltjes buiten het hotel.

Moe, voldaan, vol indrukken en het gevoel veel te hebben bijgedragen aan het onderwijs in Kwale zal ik morgen in het vliegtuig stappen. Een dubbel gevoel: lekker weer naar huis, maar ook met alle herinneringen aan het Keniaanse volk. Was zijn het geweldige mensen!

Dank aan mijn maatjes Reinouw en Ineke. We vormden een hecht team en hebben het samen toch maar geflikt.

Dank aan de hele PO groep, het waren fijne collega’s!

Dank aan de thuisblijvers die de school hebben opgevangen, de organisatoren van T4T en mijn lieve schat die me tien dagen heeft moeten missen!

Het was prachtig om de gelegenheid te hebben om deze indrukwekkende reis te mogen maken.

De foto’s zal ik in Nederland op de site zetten.

Carien

Prachtig, Bert!
Goed te horen dat het heeft opgeleverd waar je het allemaal voor gedaan hebt.

Groet van Carien

Diana

Wat een ervaringen, Bert! Geweldig om zo'n reis te mogen maken, mensen te ontmoeten en zoveel te zien. En dan met een goed gevoel weer naar huis, wetend dat je echt iets bij hebt kunnen dragen aan het onderwijs daar.
Alvast een goede terugreis en we horen je verhalen straks wel "live". Tot gauw. Groetjes Diana.

Ger

Ha die Bert en Karin
Wat geweldig om jullie avontuur te kunnen lezen. Het bruist van het enthousiasme en de energie. Ben enorm benieuwd naar al je verhalen straks
Groetjes
Ger

Ernie

Wat prachtig om al je enthousiate verhalen te lezen. Je gaat er met n goed gevoel weg en weet dat je n steentje hebt kunnen bijdragen aan de verbetering van t onderwijs in dat stukje van Kenia.
En dan ook nog zo n mooie safaritocht meemaken, het roept hier beelden op uit de film 'the lion king'!!!
Geniet nog even, en morgen een heel goede en veilige vlucht naar huis.
Wij zijn blij dat je weer naar huis komt en krijgen de rest van de verhalen en foto s wel in stukjes te horen en zien!!!
Liefs van hier xxx

Thea Woning

hallo Bert, ik heb met veel plezier je verhalen gelezen. Wat een prachtige kans om dit mee te maken. Dat had ik ook wel gewild! Via jouw verhalen toch een beetje meegedaan. Hoor binnenkort graag nog meer. Goede terugreis en groeten aan Ernie. Zie je gauw.

Erik en Eva

Goed om te lezen dat je er zo van geniet en mooi dat al jullie inspanningen terug te zien zijn in hun lessen. Wij zijn net terug van onze reis, dus qua klimaat zijn het erg herkenbare foto 's. Leuk om jullie ervaringen terug te kunnen lezen. Goede reis terug en tot van de week op school.
Groetjes,
Erik, Eva en de kinderen.

Joop Zuydgeest

Wat een mooie verhalen. Ongetwijfeld een ervaring die je niet had willen missen.