Bert-in-Kenia.reismee.nl

Update 27-2-2015

Even een korte update.

De reis naar Kenia is prima verlopen. Wel 15 uur onderweg, maar als je uiteindelijk in Baobab Hotel aangekomen bent, waan je je in het paradijs. Een fantastisch hotel met enorm vriendelijke mensen. 's Avonds nog een klein hapje gegeten een een klein glaasje gedronken. Uiteindelijk lag ik om 3 uur in bed.

's Morgen om 8 uur een lekker ontbijt en daarna op weg met de taxibus naar de Kwale primary school. Een shool met ruim 1000 leerlingen en 21 leerkrachten. Na een gesprekje in de office van de headteacher gingen we de klassen in. Fantastisch om te zien hoe de leerkrachten daar 50, 60, 90 leerlingen managen. Wel op een heel andere manier als in Nederland, maar hoe zij een groep lesgeven is bewonderenswaardig. Natuurlijk is het puur klassikaal, zonder onderscheid van niveau of tempo (wat ik gezien heb), maar de kinderen doen allemaal mee. En toch zie je ook hier de hardstocht van de leerkrachten. Een leesles was voordoen en nadoen, maar een rekenles over figuren wist de leerkracht de kinderen er op verschillende manieren bij te betrekken. Heel leuk om te zien.

's Middags met de bus naar een andere lokatie waar 8 headteachers aanwezig waren om de workshop voor te bereiden. Onze headteacher was Oruko, een goed opgeleide schoolleider die trots was op zijn school. Samen met Ineke en Renouw en Oruko hebben we de workshop voor vrijdag en maandag voorbereid. Deze zal gegeven worden aan diverse leerkrachten uit de omgeving. Deze zullen hun ervaringen weer delen met hun team.

Het onderwerp is interactief onderwijs en cooperatieve werkvormen. Een hele dag vullen is best een klus. Doelen stellen, stukje theorie, energizers en alles natuurlijk d.m.v. cooperatieve werkvormen. Het is de bedoeling dat de leerkrachten deze vormen gaan voorbereiden en in de klas gaan uitproberen. Dinsdag t/m donderdag zullen wij ze volgen en feedback geven.

Wat was het prachtig om gesprekken te hebben met de headteachers die vol zijn van visies en veranderingen. Niet alleen op didactisch gebied, maar ook op het gebied van communicatie met ouders (de verantwoordelijkheid van ouders), het gedrag van leerlingen etc. En hoe mooi is het om samen met hen een stukje in praktijk te brengen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de workshops zullen verlopen.

's Middags waren wij rond 16.00 uur weer in het hotel. Natuurlijk even genieten van de zon, het zwembad en een lekker biertje. Om 17.00 uur weer met mijn maatjes de puntjes op de i zetten.

Om 18.00 uur was de bijeenkomst van alle deelnemers om ervaringen te delen. Hoe enthousiast was iedereen!!

Om 20.00 uur een fantastisch diner en daarna even achter de computer.

Het was een geweldige dag, nog afgezien van alle indrukken van de cultuur, het verkeer, het marktje, de huisjes en hutjes, de natuur en de temperatuur! Dit is momenteel even te veel om allemaal te beschrijven.

Zodra er weer tijd is horen jullie me weer.

Kijk in ieder geval ook even bij de foto's.

Ernie

Wat heerlijk dat je het zo goed naar je zin hebt! En met zo veel plezier, en enthousiasme, bezig bent met een andere kant van het onderwijs!
En dan moet je ook nog naar het zwembad en wat drinken en dat allemaal in de zon!!????????
Geniet er van en ben benieuwd naar je volgende verhaal en zeker ook de foto s!!!
Liefs van hier????????

Hedy

Hi pap

Wat super gaaf! Klinkt echt fantastisch om dit allemaal mee te maken! Geniet er An!

Xxx

Netty

Bert van harte gefeliciteerd en een fijne dag . Wat een zit je in een mooi hotel genieten !!

Joke

Ha Bert

Wat een mooi en inspirerend begin van een reis met hopelijk veel mooie ontmoetingen.

Veel plezier

Joke

Lucy

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Laat ze maar mooi voor je zingen.

anja

Bert van harte gefeliciteerd. Een hele fijne dag. Anja en Bram

Rob en Kees

Hoi Bert,

Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zijn wij een keer in het land, ben jij er niet (-:

Erg fijn dat je eerste indruk van het land en de mensen zo positief is. Geniet ervan ( en van je verjaarsborrel - wij nemen er ook eentje).

Groetjes, Kees en Rob

Toos

Gefeliciteerd Benjaminnetje. Prachtig om te lezen hoe enthousiast jullie en de teachers zijn met heel veel motivatie.
Volgens mij kunnen jullie veel van elkaar leren.
En al ben je jarig, denk erom, alcohol en zon geeft vaak 'n probleem.
Liefs

hélène

Hai Bert. ook van mij felicitaties, maak er maar een afrikaans feestje van.

Carien

Ha Bert,
Je bent dus jarig! Van harte hoor en goed te lezen dat de start zo geslaagd is.