Bert-in-Kenia.reismee.nl

Update1-3-2015

Zaterdag was de dag van de workshop. Om 7.30 met Ineke, Renouw en Oruko vertrokken naar Kinango. Een prachtige rit door een natuurreservaat. Veel hobbels in de weg, dus ik wist af en toe niet waar mijn nieren en darmen zaten. Precies om 9.00 uur kwamen we op de plaats van bestemming aan. Nog niemand te bekennen. Om 9.30 kwamen de eerste teachers binnen druppelen. Om 10.00 uur hebben we besloten om te starten met 15 deelnemers. Gaande de ochtend liep het aantal op tot 31. Toch vier leerkrachten meer dan gepland. Het programma verliep prima. We hadden een strakke planning gemaakt. Na een introductiespel kwamen de leerkrachten lekker los. Ze deden fantastisch mee met alle energizers, cooperatieve werkvormen, disussies, theorie. Ook hebben we gezongen en we kregen ook een paar Swahili liedjes en dansen voorgeschoteld. Een fantastische belevenis was dit. De leerkrachten waren heel enthousiast en waren voortdurend aantekeningen aan het maken. Het doel, interactieve werkvormen, kwam goed uit de verf. 's Middags werd de lunch verzorgd: rijst met geitenvlees en een banaan en Cola. Een bord vol, dus jammer genoeg moest het meeste weer terug in de pan. 's Middags hebben we een buitenactiviteit gedaan, waar de leerkrachten konden laten zien hoe zij samen konden werken d.m.v. figuren maken van afzetlint. Een geweldig gezicht. Heel veel gelachen natuurlijk.

De dag eindigde om 15.00 uur met een euforisch gevoel. Tijdens de terugrit hebben we nog even een lekke band gehad. Het reservewiel leek meer op een fietsband, maar uiteindelijk kwamen we om 17.15 uur terug in het hotel. Even toch maar een kleine duik, biertje, douchen en om 18.00 uur weer een plenaire bijeenkomst, waar alle ervaringen werken gedeeld. Iedereen was super enthousiast, hoewel niet alles op rolletjes verliep. We zijn allemaal een ervaring rijker, wat een fantastische dag. En ...... we hebben ons doel met de teachers bereikt. Maandag is de tweede workshopdag. Hopelijk zien we alle leerkrachten weer terug.

Na een heerlijk diner om 23.30 uur lekker naar bed gegaan, want de volgende ochtend om 800 uur stond een bezoekje gepland naar het rif vlak langs de kust. Met een gammelle "prauw" naar een zandplaat en daar heerlijk snorkelen. We hebben veel koraal en prachtige vissen en zeesterren gezien. Weer een ervaring rijker.

Van 11.00-14.00 uur hebben we in het hotel hard gewerkt aan het programma voor de tweede workshopdag. Daar komt weer een heleboel creativiteit bij kijken, waarbij we ook rekening moesten houden met de wensen van de deelnemers bij de evaluatie van de eerste dag. Maar het is weer gelukt. Alleen morgen de uitvoering. Kijken of het net zo'n geslaagde dag wordt als de eerste dag.

Na een lekkere lunch en een half uurtje bij het zwembad hangen, ben ik met een groep collega's naar een marktje geweest om wat kleine souverniers te kopen. Afdingen is niet mijn sterkste punt, maar daar ben ik zowaar toch goed uitgerold. Daarnaar hebben we de tocht langs het strand vervolgd en gestopt bij een gezellige strandtent. Na een lekker koud biertje toch maar weer om 17.00 uur terug naar het hotel.

Om 20.00 uur diner en nu aan de schrijf. Het was weer een perfecte dag om andere collega's te ontmoeten en even op adem te komen. Morgen er weer stevig tegenaan!

Ivanka

Hai Bert, Super gaaf om je belevenissen meer dan beeldend te kunnen volgen. Ik ben blij dat na het tochtje door het natuurreservaat je nieren en je darmen het nog doen. Misschien dat het zelfs nog meer de vraag was of ze het ook nog doen na die heerlijke maaltijd die je daar mocht nuttigen(?)
Gaaf om te horen dat de leerkrachten zo enthousiast waren tijdens de workshops. Dat is toch ook de reden van je bezoek tenslotte. Geniet nog maar van alle indrukken en alle leermomenten over en weer!
Groetjes,
Ivanka

P.S.Enne dat Swahili liedje met dansje houden je collega's hier tegoed he?!