Bert-in-Kenia.reismee.nl

Update 4-3-2015

Woensdag was de tweede dag van de scholenbezoeken. Dit was de St. Josef in Kinango. Een voor Afrikaanse begrippen mooie school, dank zij diverse donaties van Nederlandse sponsors. Een week geleden was de school nog voorzien van leesboeken voor groep 1 t/m 8. Daarbij kregen de leerkrachten een handleiding en een grote beschilderde kist (kast), waar de boeken in opgeborgen konden worden. Heel erg leuk!

We werden onthaald door de headteacher en met hem werden de afspraken gemaakt voor de klassenbezoeken. Eerst even kennis maken met de leerkrachten en natuurlijk een rondleiding.

Het eerste bezoek was aan Cou, een juf uit klas 3 (groep 5). Ze was goed voorbereid en probeerde de leerlingen actief bij de les te betrekken. In het nagesprek bleek dat zij de les aangepast had, om meer interactief bezig te zijn.

Samen hebben we besproken wat zij nog meer kon toepassen om alle kinderen gelijktijdig bezig te laten zijn (zinnen maken in groepjes, beroepen laten raden etc.). Zij was heel blij met de tips en zou dit de volgende dag gelijk toepassen.

De volgende leerkracht was Rewena. Leuk was te zien dat beide leerkrachten het stilteteken (hand omhoog en vinger voor de mond door leerkracht en kinderen) wat wij in de workshop gebruikten toepasten. Het werkte als een trein.

Rewena heeft erg haar best gedaan om een leuke leesles te geven in groepjes, maar op de manier waarop zij het aanpakte was niet echt interactief. Ook haar hebben we praktische tips gegeven wat zij heel fijn vond.

Na de bezoeken heeft Cou een staffmeeting georganiseerd, waarbij zij het doel van de workshop toelichtte. Zij maakte heel duidelijk hoe de “leerpiramide” in elkaar stak. De collega’s waren heel enthousiast. Wel heb ik gezegd dat zij nu de deskundige was op school wat betrekt interactief leren en dat zij dit met het team regelmatig moest bespreken en klassenbezoeken moest afleggen, om collega’s feedback te geven. Hopelijk gaat dit kwartje vallen.

We waren om 14.30 uur terug in het hotel. Tijd om aan het verslag te werken en rond 16.00 uur lekker uitrusten in het zwembad.

Om 19.00 uur kwamen wij weer bij elkaar om het lied te oefenen voor zaterdag tijdens “Celebration Day”. Daar over later meer.

’s Avonds natuurlijk lekker gegeten en niet al te laat het bed weer in, want morgen is het laatste scholenbezoek aan de beurt.

De groep van het PO gaat op een fantastische manier met elkaar om. Vaak moeten er zaken aangepast worden, maar dat gaat altijd soepeltjes. In de spaarzame vrije tijd en tijdens het eten is het vaak lachen. Het zijn en blijven leerkrachten, dus er is altijd wel wat te vertellen.

De foto's uploaden is een hele toer. Ik blijf proberen.

Carien

Ha Bert,
Prachtig om te lezen en te zien. Wat een bijzondere ervaringen, echt iets om te onthouden als iets heel speciaals!

Groet van Carien

José

Hoi Bert,
Wat geweldig dat je dit allemaal kan meemaken!
Groeten van José

hélène

Hai Bert.
Hier is alles onder controle. Ik ben wel blij als je straks weer terug bent en kijk uit naar je verhalen!

Wessel

Hoi Bert en Karin,

Wat leuk dit zo van jullie te lezen! Het lijkt me een super ervaring. Geniet er nog lekker van en ik ben nu al benieuwd naar jullie verhalen als jullie weer terug zijn.

Groeten Wessel.