Bert-in-Kenia.reismee.nl

Update 3-3-2015

Maandag was de dag van workshop 2. Om 7.30 uur weer vertrekken door het prachtige landschap. Op de plaats van bestemming aan gekomen had de headtecher Oruko alles al netjes klaargezet. Alle "bankjes" in groepjes. We hadden een vol programma, waarbij er weer verschillende werkvormen op de lijst stonden. Een paar deelnemers waren niet op komen dagen, maar er hadden zich ook nieuwe teachers aangesloten. We waren uiteindelijk met 35 man en vrouw. Zij werkten weer fantastisch mee. Iedereen heeft hard gewerkt en natuurlijk ook weer flink veel plezier gehad. De deelnemers moesten aan het eind van de dag in groepen een les voorbereden waarbij veel interactieve momenten moesten zitten. Deze lessen hebben zij op grote vellen papier geschreven en aan elkaar, ook weer in groepen uitgelegd. Het was een fantastisch resultaat waarmee zij direct mee aan de slag konden.

De teachers waren aan het eind van de dag super tevreden en we werden uitgebreid bedankt. Ook wij waren helemaal vol van de dag. Na het afscheid zijn wij weer naar het hotel teruggekeerd. Helemaal dwarsaf en uitgeteld.

Na de meeting een klein beetje gegeten en om 21.00 uur naar bed om wat slaap in te halen.

Dinsdag zijn wij bij de eerste school op bezoek geweest om te zien hoe de leerkrachten alles in praktijk brachten. Het was een kleine school die 5 jaar bestond Zij hadden twee kleutergroep en groep 1 t/m 3 (bij ons groep 3 t/m 5). Er was ook een bijeenkomst van de lokale vrouwen die geld inzamelden voor de cummunity, heel feestelijk. We werden binnengehaald door een grote groep vrouwen die zongen en dansten. Wij moesten uiteraard meedoen. Geweldig en indrukwekkend. Ook werden we voorgesteld aan de hele community. Natuurlijk moesten we ook wat doneren. Het gemeenschapsgevoel is daar enorm. Geld inzamelen voor degene die niets hebben, maar toch de kinderen naar school willen laten gaan.

Na de welkomst hebben we een rondleiding gehad. Eerst de moestuin (verdorde maisplanten en vruchtenstruiken) en daarna even een kijkje in alle lokalen. De lokaaltjes waren van leem en riet of de leerlingen zaten buiten onder een boom. In de kleuterklas zaten 60 leerlingen. Aandoenlijk hoe zij een welkomstliedje zongen. Wat een koppies. In de andere groepen waren nauwelijks materialen, vier boeken voor 40 leerlingen. Verbazingwekkend was de les die wij observeerden. Zoveel warmte en creativiteit. De leerkracht paste verschillende werkvormen toe en maakte er een leuke les van. Er werd gewerkt in groepjes (was al heel bijzonder) en de leerlingen werden meer betrokken bij de les. Echt communiceren in de groepjes zagen we nog niet, maar er werd wel gebruik gemaakt van verschillende werkvormen. Na het bezoek hebben we een feedback gesprek gehad met de leerkraht onder een boom in de schaduw. De leerlingen zaten alleen in de klas te werken. Het was een leuk gesprek, waarbij wij de leerkracht eerst vertelde wat zij zelf goed vond van de les en wat zij eventueel anders zou kunnen doen. Daarna gevraagd of wij nog wat tips konden geven. Daar stond zij helemaal open voor en zou dit een volgende keer toepassen. De tweede leerkracht was helaas niet op komen dagen i.v.m. familieomstandigheden. Dat was jammer.

Na het gesprek was een staffmeeting, waarbij de directeur en alle teachers bij aanwezig waren. Het was de bedoeling dat de leerkracht die bij de workshop aanwezig was, aan het team uitlegde waar de workshop over ging. Dit deed zij erg leuk. Wij moesten soms wel aangeven dat zij werkvormen en energizers met het team zou doen. Dit pakte zij goed op. Erg veel plezier gehad. Of het bij de andere teachers allemaal duidelijk was is nog de vraag. Ik heb wel aangegeven dat het haar taak nu is om bij andere leerkrachten de les te bekijken en ook feedback te geven hoe je beter interactief les kunt geven.

Nog even rond school gegaan en afscheid van iedereen genomen. Hartverwarmend hoe wij bedankt en uitgezwaaid werden met de nodige zang en dans.

Na de terugweg (met een kip in de achterbak) heeft de chauffeur ons uitgenodigd om naar zijn huis te komen. Dit was ook weer fantastisch. Hij woonde met zijn vrouw in een kamer, onderdeel van een huis met 12 gezinnen. Vier bij vier meter, met een groot bankstel, een televisie, een keuken (een kastje met wat pannen) en een bed, afgescheiden door een gordijn. Wassen en koken gebeurede buiten. Maar hoe gastvrij en open zijn deze mensen. Over alles gepraat en alles gezien.

Terug in hotel heb ik even de tijd genomen om te relaxen in het zwembad(en). Lekker even niets en niemand. Om half 7 was de meeting waar alle ervaringen gedeeld werden. Iedereen was super enthousiast, of de doelstelling bereikt was of niet.

Om 20.00 uur iets lichts gegeten (wat last van de darmen) en daarna toch nog even aan de slag met ons verslag. Mijn maatjes zijn super. Ineke en Renouw zijn geweldige collega's. Professioneel een heel gezellig.

Het is hier inmiddels half 12, dus lekker mijn bed opzoeken. Morgen naar de volgende school!

See you!!!

Toos

Ik wordt al moe als ik het lees. Prachtig en ook heel inspirerend. Geniet van de ervaringen, de cultuur en het landschap.
Liefs van trotse Toos

Ernie

Wat is t heerlijk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt!! Denk dat we volgende week iedere dag een stukje te horen krijgen, dit zijn zo veel nieuwe en mooie indrukken, dat vertel je niet even.
Geniet nog van de komende, drukke,maar leuke en inspirerende dagen.
Heel veel liefs van hier!xx

Rob

Fantastisch wat je allemaal meemaakt. Niet alleen het didactische aspect, maar ook de bijzondere dingen die je alleen in Afrika meemaakt. Geniet van beide!

Sonja

Wat gaaf om dit zo mee te kunnen maken, klinkt heel bijzonder allemaal!